عمومی

انواع نازل­ های سمپاشی

اگر به تازگی یک سمپاش پشتی موتوری یا غیر موتوری خریده ­اید احتمالا یک کیسه متعلقات اضافی شامل چند عدد واشر و چند نازل با اشکال مختلف مواجه شده­اید و برایتان سوال پیش آمده که این نازل­ها در کجاها باید استفاده شود؟
در این مقاله با کمک کارشناسان مجرب سبزپوشش به معرفی انواع نازل­ های سمپاشی و نازل­های رایجی که همراه با سمپاش­های پشتی هستند می­پردازیم و به شما یاد می­دهیم که هر نازل کجا و برای چه کاری باید استفاده شود.
در حالت کلی انتخاب نوع نازل باید بر اساس نوع کارکرد و هدف مدنظر شما از سمپاشی باشد. با تغییر نوع نازل شکل پاشش، پوشش دهی سم، اندازه قطرات سم و غیره تغییر می­کند.

 

شکل 1- انواع نازل­های رایجی که همراه با سمپاش­های پشتی وجود دارد

نازل­  سر صاف یا بادبزنی

الگوی پاشش در این نازل بصورت مخروطی توپر ولی با قاعده خطی است و معمولا پوشش دهی گسترده­ای در اطراف خود دارد.
هر چه فشار کاری شما بیشتر باشد شکل مخروطی سمپاشی شما نیز بزرگتر می­شود. معمولا در فشارهای بالاتر انداز ذرات سم نیز کوچکتر است و پخش زیادی از سطح برگ و گیاه را پوشش می­دهد. اگر قصد دارید ضمن صرفه جویی در مصرف سم، بخش بیشتری از گیاه در معرض سم قرار داشته باشد، بهتر است در زمانی که از این نوع نازل استفاده می­کنید، فشار کاری شما بالا باشد.

این نازل در شرایطی که قصد دارید نوع پاشش شما در عین حال که مخروطی است، دقیق باشد و سطح زیر مخروط که خطی (غیر گرد) و بصورت بادبزنی است بطور کامل پوشش داده شود مورد استفاده قرار می­گیرد. مانند زمانی که تراکم گیاه و یا شاخ و برگ زیاد است. در سمپاشی آفات، قارچ­ها و حشرات استفاده از این نوع نازل رایج است.

شکل2- الگوی مخروطی پاشش نازل سرصاف (بادبزنی)

نازل گلی یا آفتابگردانی

این نازل نسبت به سایر نازل­های دیگر اندازه بزرگتری دارد و با توجه به شکل آن، به نازل گلی یا آفتابگردانی معروف است. نوع پاشش سم در این نازل از نوع مخروطی گسترده است و زمانی که فشار کاری بالا باشد، بصورت مه پاشی عمل می­کند. با کاهش فشار اندازه ذرات بزرگتر و بصورت قطره­ای می­شود. از این نازل برای سمپاشی در مواردی که به پاشش با شعاع گسترده­تری نسبت به نازل سر صاف نیاز است، استفاده می­شود. طول پاشش کوتاه است ولی محدوده پاشش گسترده است و در سمپاشی گیاهانی با ابعاد بزرگ که ارتفاع نسبتا بزرگی دارند و پخش هستند و حتی برای مه پاشی نیز مورد استفاده قرار می­گیرد.هدف در این نوع نازل، پاشش سم بصورت مه پاشی است.

شکل 3- نازل آفتابگردانی و الگوی پاشش آن

نازل مخروطی توخالی

این نازل­ها نیز در زمان پاشش بصورت مخروط توخالی عمل می­کنند و به عبارتی تنها محیط مخروط در معرض سم پاشی قرار دارد. برای سمپاشی حشرات استفاده از این نوع نازل رایج است.
البته در سم پاشی آفات اگر با آفت ریزی مواجه هستید بهتر است از نازل­های دیگر مانند نازل سرصاف یا نازل مخروطی توپر بهره ببرید.
بعضی از نازل­های مخروطی توخالی، بصورت 2 سر یا 3 سر و در جهت­های مختلف و یا پشت سر هم قرار دارند تا سطح بیشتری از محصول و یا درخت را پوشش دهند. این نوع نازل­ها علاوه بر کارایی خوب در از بین بردن حشرات و آفات بزرگ (غیر ریز) سرعت سمپاشی را نیز بالا می­برند. 

شکل 4- نازل مخروطی توپر و الگوی پاشش آن

نازل مخروطی توپر

اگر می­خواهید در عین حال که طول پاشش زیاد و بصورت خطی است و همزمان بخشی از محیط اطراف خود را هم پوشش دهد، بهتر است از این نوع نازل­ها بهره ببرید. این نازل­ها دارای چند مجرای خروج سم هستند که در نگاه کلی چند شکل پاششی مخروطی توپر با قاعده کوچک از نازل خارج می­شود و اندازه بزرگتر است. سم در این نوع نازل داخل الگوی مخروطی را نیز پوشش می­دهد. در برخی از نازل­ها تنها یک مجرای خروج سم وجود دارد و در برخی دیگر چند مجرا وجود دارد. این الگو چند مجرایی باعث می­شود تا ضمن داشتن طول پاشش بیشتر، محیط نسبتا گسترده­ای را نیز پوشش داد برخی دیگر از نازل­ها هستند که صرفا بصورت خطی عمل سمپاشی را انجام می­دهند. کاربرد این نازل­ها برای سمپاشی نقطه­ای و پرفشار مخصوصا در از بین بردن حشرات بزرگ است.

شکل 5- نازل مخروطی توپر با چند مجرا (سوراخ) خروج سم

در حالت کلی نوع آفت، حشره و یا نوع قارچ گیاه یا درخت شما می­باشد که نوع نازل سمپاشی را تعیین می­کند. در مواردی که آفات و قارچ­ها محصول شما را بیمار کرده است، بهتر است که از نازل­های بادبزنی و یا نازل مخروطی توپر چند مجرایی استفاده کرد تا سطح بیشتری از گیاه و برگ درخت شما را پوشش دهد. در همین شرایط اگر می­خواهید اندازه قطرات بزرگ باشد از نازل مخروطی توچر چند مجرایی، و اگر می­خواهید اندازه ذرات کوچک باشد و سطح بیشتری را پوشش دهید از نازل بادبزنی استفاده کنید. اگر پوشش گیاهی شما پخش و در عین حال دارای ارتفاع است و یا دارای شاخ و برگ و گل لطیفی است، استفاده از نازل­های آفتابگردانی به دلیل مه پاش نمودن سم مناسب هستند. این نوع نازل­ها حتی در سمپاشی امکان نیز مناسب هستند. اگر محصول شما با حشرات و یا آفاتی روبه رو است که اندازه تقریبا بزرگی دارد، می­توانید از نازل­های مخروطی توخالی یا خطی بهره ببرید. استفاده از نازل بادبزنی نیز در این شرایط مناسب است، با این تفاوت که در نازل بادبزنی اندازه ذرات کوچکتر است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *