عمومی

اهمیت کلاچ ایمنی در تیلرکولتیواتور در زمان کار

اگر صاحب تیلر کولتیواتور هستید و یا قصد خرید تیلرکولتیواتور را دارید، لازم است در مورد اهمیت کلاچ ایمنی در تیلرکولتیواتور در زمان کار اطلاعات کافی داشته باشید.
پس حتما تا پایان این مقاله از سبزپوشش همراه ما باشید.

تیلرکولتیواتور یکی از دستگاه­ های رایج کشاورزی است که در سال­های اخیر برای انجام عملیات خاکورزی، حمل بار، راه اندازی پمپ آب و سمپاش و کاربردهای دیگر بسیار مورد توجه کشاورزان بوده است. اما در عین حال که وسیل ه­ای بسیار کاربردی است، در برخی موارد متاسفانه موجب صدمات جدی و حتی مرگ برخی از کشاورزان بر اثر بی ­احتیاطی و عدم توجه قربانی به موارد ایمنی شده است. تیلر­ها دارای تیغه­ های خاکورزی هستند که ضمن انجام عملیات خاکورزی، مانند یک چرخ مسئول حمل و جابجایی تیلر را نیز دارد. از طرفی به دلیل توان زیاد اغلب تیلرهای کشاورزی و نداشتن چرخ کنترل آنها نیاز به قدرت بدنی بالایی دارد. از طرفی با توجه به محیط خشن و ناهموار کشاورزی و این قدرت و سرکشی تیلرکولتیواتور در زمان کار، تولیدکنندگان این دستگاه، یک کلاچ ایمنی برای تیلر تعبیه می­کنند تا در زمان بروز حادثه و در زمانی که دستگاه از کنترل کاربر خارج می­شود، خاموش شود و به کاربر، اطرافیان، درختان و حتی خود دستگاه صدمه ­ای وارد نشود. در شکل زیر تصویر کلاچ ایمنی در تیلرکولتیواتور را مشاهده می­کنید.

متاسفانه ما در سبزپوشش هر سال شاهد اتفاقات ناگواری برای کشاورزان عزیزی هستیم که به دلیل بی احتیاطی در زمان کار با تیلر، دچار صانحه می­شوند. زمانی که حادثه را بررسی می­کنیم متوجه می­شویم که قربانی و یا فرد صدمه دیده کلاچ ایمنی را به دسته می­بندد تا هر بار دستگاه را روشن نکند، در حالیکه خود کلاچ ایمنی دستگاه دارای ضامنی است که از خاموشی دستگاه جلوگیری می­کند و نیازی به بستن دسته نیست. همین مورد به ظاهر کوچک متاسفانه علاوه بر صدمات فیزیکی در برخی موارد باعث مرگ کشاورز و به وجود آمدن صحنه­ های دلخراشی شده است که اگر قربانی همین مورد کوچک را رعایت می­کرد قطعا این مشکلات به وجود نمی ­آمد. مسئله ایمنی در زمان استفاده از تیلرکولتیواتورها بسیار مهم است و همکاران ما در سبزپوشش همیشه در زمان فروش و تحویل دستگاه به مشتریان عزیز، ضمن آموزش استفاده از دستگاه، موارد ایمنی را به شخص گوشزد می­کنند. بنابراین در زمان کار با تیلر حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • کلاچ ایمنی را به هیچ وجه نبندید (معمولا به رنگ قرمز است).
  • دستگاه در زمان استارت خلاص باشد
  • حرکت با سرعت کم در زمانی که قصد دارید دنده عقب بگیرید (شدت گاز کم شود).
  • اگر مساحت کاری شما زیاد است، بهتر است از یار کمکی استفاده کنید. زیرا خستگی در کار اغلب موجب کاهش تمرکز و وجود حوادث جبران ناپذیر می­شود.
  • در زمان کار از دنده 1 که سرعت کاری کمتری دارد استفاده کنید.
  • حتما از لباس کار و مخصوصا کفش مناسب در زمان کار و در مواردی که زمین رطوبت زیادی دارد استفاده کنید.
  • در زمان کار دستگاه و یا روشن بودن آن، به هیچ وجه جلوی دستگاه نایستید.
  • در سر پیچ­ها حتما سرعت خود را از طریق کم کردن شدت گاز کاهش دهید.
  • اجازه ندهید که کودکان و یا افراد کم و سن و سال که تجربه کاری با دستگاه ندارند، از تیلرکولتیواتور استفاده کند.
  • در هنگام شب کار نکنید زیرا در صورت بروز حادثه احتمال اینکه کسی متوجه حادثه شود، کم است.
  • و بسیاری موارد دیگر که بارها با آن روبه رو شده اید و یا شاید شنیده باشید.

در تصاویر زیر برخی از کارهای اشتباهی که در زمان کار با تیلر انجام شده است را نشان داده ­ایم.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *