عمومی

قیچی شارژی یا پنوماتیک؟

احتمالا شما هم درختانی دیده­اید که در اثر نداشتن مراقبت کافی دارای شاخه ­های متراکم بوده است.
علاوه بر شکل ظاهری نامناسب و ایجاد مشکلاتی برای تردد دستگاه­های کشاورزی و تراکتورهای باغی در باغ، چنین درختی از نظر میزان و کیفیت باروری نیز مطلوب نخواهد بود.
در چنین وضعیتی، بدلیل پیچیدگی و تودرتو بودن شاخه ­ها، از رشد یکدیگر جلوگیری می­کنند و در این بین شاخه­ های جوان از بین می­روند.
همچنین این تراکم باعث عدم رسیدن نور و هوای کافی به سایر شاخه­ ها می­شود و به تدریج برگ‌ها و شاخه‌های میانی درخت خشک می‌شوند و از بین می‌روند و تولید گل و میوه محدود به سطح بیرونی می­شود و در نتیجه بازده تولید محصول باغ به شکل معناداری کاهش می­یابد و در کنار این ضرر اقتصادی عمر باروری درخت نیز کم می­شود.
بنابراین لازم است تا کشاورز شاخه های اضافه را به موقع هرس کند. امروزه برای هرس شاخه­ ها قیچی های مختلفی ساخته شده است.
از قیچی­ های دستی ساده گرفته تا قیچی ­های برقی و پنوماتیکی.
در این بین دو نمونه پرکاربرد در میان کشاورزان، قیچی هرس شارژی و قیچی پنوماتیک بادی است که اخیرا استفاده از آنها به شکل زیادی در حال گسترش است زیرا سرعت و دقت کار در آنها بسیار بالاست و این موضوع در باغ­هایی با مساحت بالا کاملا چشمگیر است.
در این مقاله به معرفی مختصر این دو نوع قیچی جدید می­پردازیم و شما را در انتخاب قیچی شارژی یا پنوماتیک راهنمایی میکنیم.
شرکت سبز پوشش در این زمینه برندهای معتبر دنیا را برای کارایی بهتر عملیات هرس ارائه می­دهد.

قیچی شارژی

همانطور که گفته شد، یکی از انواع قیچی­های هرس، قیچی شارژی است. این قیچی­ ها معمولا با باتری لیتیومی کار میکنند. این باتری ها معمولا طول عمر بالایی دارند. تنها مسئله ی این باتری ها گران بودن آنهاست. بیشتر قیمت قیچی های هرس مربوط به باتری آنهاست. با توجه به نیاز قیچی به باتری در هنگام کار، معمولا قیچی ­های شارژی که در سبزپوشش عرضه می­شوند، دارای دو باتری لیتیومی قابل تعویض هستند که در هنگام کار بدون هیچ معطلی عملیات هرس ادامه پیدا کند. قیچی های شارژی از نظر قطر برش و سایز و ولتاژ باتری انواع مختلفی دارند.
در این نوع قیچی ها انرژی الکتریکی توسط موتور الکتریکی که بر روی بدنه قیچی تعبیه شده به نیروی مکانیکی تبدیل می شود. نیروی مکانیکی ایجاد شده، تیغه قیچی را برای قطع شاخه به حرکت می اندازد. مزایای این نوع قیچی نسبت به قیچی پنوماتیکی عدم نیاز آن به تجهیزات اضافی مانند لوازم تولید هوا است که همین موضوع باعث کاهش قیمت آن نسبت به قیچی های پنوماتیکی شده است. همچنین این قیچی ها به دلیل این که از انرژی الکتریکی استفاده می کنند مشکلاتی مثل ایجاد دود ، آلودگی و سروصدا را ندارند. قیچی های شارژی برای باغات نسبتا کوچکتر مناسب هستند.
و بهتر است برای باغ هایی با حجم کاری بیشتر از قیچی های پنوماتیکی استفاده شود. این قیچی ها به خاطر این که کل سیستم در هنگام کار قرار است حمل شود، وزن بسیار کمی دارند. کار کردن با این قیچی بسیار راحت است و تنها با فشار یک ضامن با کمترین نیرو ممکن شاخه­های قطور را سریع و دقیق هرس می­کند، به همین دلیل در هنگام کار با این دستگاه به هیچ وجه احساس خستگی نمی­کنید.

 

قیچی پنوماتیک

پنوماتیک مکانیزمی است که در آن از هوای فشرده برای ایجاد نیروی مکانیکی یا کنترل دستگاه استفاده می‌شود. باد یا هوای فشرده شده از طریق کمپرسور وارد موتور پنوماتیک شده و هوای فشرده را به کار تبدیل می کند. پس پنوماتیک بودن یا بادی بودن قیچی باغبانی به معنای این است که کارکرد قیچی به کمک سیستم بادی انجام می شود. امکان این وجود دارد که در کمپرسور های این دستگاه چند خروجی تعبیه شود و بصورت همزمان چند قیچی با هم کار کنند.

قیچی پنوماتیک به دلیل داشتن کمپرسور دارای سر و صدای بیشتری نسبت به قیچی شارژی است است. این قیچی برای هرس کردن باغ هایی با حجم کاری زیاد بسیار مناسب است. معمولا قیمت قیچی های پنوماتیک از قیچی های شارژی بیشتر است. زیرا به تجهیزات اضافی مانند شیلنگ و لوازم تولید باد نیاز دارد. سرعت و قدرت کار در این دستگاه به مراتب بالاتر است، زیرا بصورت همزمان می­توان چند قیچی را با دستگاه کمپرسور راه اندازی کرد. قیچی ­های پنوماتیکی که در مجموعه سبز پوشش عرضه می­شوند از برند معتبر کامپگنولا می­باشد و علاوه بر امکان راه اندازی چند قیچی، دارای شیلنگ­های محکم 20 متری است که عملیات هرس را با سرعت به مراتب بیشتری و با دقت بسیار بالا انجام می­دهد. کار کردن با این قیچی بسیار راحت است و تنها با فشار یک ضامن با کمترین نیرو ممکن، شاخه­های قطور را سریع و دقیق هرس می­کند، به همین دلیل در هنگام کار با این دستگاه به هیچ وجه احساس خستگی نمی­کنید. قیچی­ های پنوماتیکی معمولا بصورت قیچی دسته کوتاه و قیچی دسته بلند ثابت و تلسکوپی وجود دارند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *