عمومی

چگونه یک سمپاش خوب انتخاب کنیم؟

یکی از مشکلات رایج کشاورزان، مبارزه با آفات، حشرات، علف های هرز و بیماری های گیاهی در باغات و مزارع است. برای حل این دغدغه و جلوگیری از خرابی محصولات، نیاز است تا کشاورزان مزارع و باغات خود را سمپاشی کنند. تجربه سالیان زیاد شرکت سبز پوشش نشان می­دهد که انتخاب سمپاش خوب با کارایی بالا و قیمت مناسب همواره یکی از دغدغه­های کشاورزان عزیز بوده است. سمپاش­ها  انواع متعددی دارند و سمپاش خوب سمپاش بزرگ، پر قدرت و گران نیست، بلکه سمپاش خوب باید با توجه به شرایط کاری، مساحت باغ یا مزرعه، نوع محصول، ارتفاع درختان، هدف سمپاشی و مواردی دیگر باید انتخاب شود.
در این مقاله کارشناسان مجرب سبزپوشش به شما یاد می­دهند که چگونه باید یک سمپاس خوب را انتخاب کنیم که بدون صرف هزینه اضافی، نیازهای شما را برآورده کند.

انواع سمپاش ها

قبل از خرید سمپاش شما باید انواع سمپاش­ها را بصورت کلی بشناسید و در زمان انتخاب سمپاش، بر اساس نیاز خود یک گروه یا دسته از سمپاش­ها را جستجو کنید. در تصویر زیر انواع سمپاش­ها با نوع کارکرد آمده است.

سمپاش­های موتوری نیروگیر

 اگر صاحب تراکتور هستید، می­توانید از شفت خروجی پشت تراکتور که به آن PTO نیز گفته می­شود، بعنوان یک محرک برای راه اندازی سمپاش پشت تراکتوری استفاده کنید. با توجه به نوع زراعت و یا باغ شما، نوع سمپاش تراکتوری نیز تغییر می­کند. در زمان انتخاب سمپاش برای تراکتور خود، توجه داشته باشید که پمپی که انتخاب می­کنید باید با توان تراکتور شما سازگار باشد و پمپ بدون واسطه نباید به شفت PTO تراکتور متصل شود و معمولا در هنگام خرید پمپ باید کوپلینگ مخصوص به آن را برای اتصال به PTO نیز تهیه کنید. ما در سبزپوشش بارها با این سوال روبه رو بوده­ایم که آیا می­شود از پمپ­های معمولی غیر تراکتوری برای اتصال به تراکتورها (حتی تراکتورهای با توان پایین) استفاده کنیم؟ خیر، زیرا این کار هم به پمپ شما و هم به تراکتور شما آسیب می­رساند و برای هر تراکتور باید پمپ مخصوص به خود را انتخاب کرد. اگر در این زمینه به کمک نیاز دارید با کارشناسان خبره سبزپوشش تماس بگیرید.

سمپاش­های موتوری نیروده

اگر تراکتور ندارید و یا مساحت زمین و باغ شما کم است و یا امکان تردد تراکتور به زمین و یا باغ وجود ندارد، باید از سمپاش­های موتوری نیرو ده که در سه دسته سمپاش­های فرغونی، زنبه­ای و پشتی دسته بندی می­شوند، استفاده کنید. در زیر بصورت مختصر و مفید به معرفی این سه نوع سمپاش با نوع کاربری آنها می­پردازیم و اطلاعاتی را که نتیجه تجربه همکاران ما در سبزپوشش است را با شما در میان می­گذاریم:

سمپاش فرغونی

سمپاش فرغونی همانطور که از نام آن پیداست، از یک شاسی فرغونی، یک جفت چرخ، مخزن سم، موتور و پمپ، لانس و شیلنگ تشکیل شده است.
اگر مساحت زمین و یا باغ شما نسبتا زیاد است و امکان استفاده و یا تردد تراکتور وجود ندارد، این سمپاش برای شما بهترین گزینه ممکن است.
با این سمپاش می­توانید هر درخت با هر ارتفاعی و هر نوع محصولی را در زمین سمپاشی کنید.
حتی سمپاشی اماکن مختلف مانند سالن­ها، گاوداری­ها، مرغداری­ها و غیره توسط این سمپاش امکان پذیر است.
با استفاده از لانس درجه یک 90 سانت ساخت شرکت سبزپوشش که از استیل و برنج ساخته شده است و همچنین شیلنگ 5 لایه مقاوم در فشار 200 بار می­توانید بارها در هر شرایطی و هر ارتفاعی از محصول و درخت سمپاشی باکیفیتی را انجام بدهید.
در انتخاب سمپاش فرغونی، باید به ورق شاسی، نوع لاستیک­ها، نوع موتور و پمپ، شیلنگ و نوع لاتس توجه کرد.
ورق شاسی باید ضمن سبک بودن از استحکام بسیار بالایی برخوردار باشد، به همین دلیل است که مجموعه سبزپوشش همواره از ورق­های با کیفیت در ساخت شاسی سمپاش­های فرغونی بهره می­برد.
این موضوع در انتخاب نوع لاستیک هم وجود دارد و همواره از لاستیک­های باکیفیت فرغونی استفاده شده است تا در زمان کار عمل حمل و نقل دستگاه در شرایط محیطی و ناهموار کشاورزی بخوبی و با سهولت انجام شود.

نوع موتور دیگر معیار مهم در انتخاب سمپاش فرغونی است.
اگر در مزرعه و یا باغ و یا ویلای شخصی خود برق دارید، بهتر است از موتور برقی یا به اصلاح الکتروموتور برای راه اندازی پمپ سمپاش استفاده کنید.
زیرا الکتروموتور کم صدا است و ضمن نداشتن آلودگی صوتی، اآلودگی­ها و کثیفی­های ظاهری نیز ندارد. اما اگر دسترسی به برق وجود ندارد و یا می­خواهید هزینه کمتری کنید می­توانید از موتورهای بنزینی استفاده کنید. موتور بنزنی که در سمپاش فرغونی استفاده می­شود اغلب 6 تا 7 اسب است.
سبز پوشش با توجه به اینکه در شعبه خدمات پس از فروش خود علاوه بر ارائه انواع موتورهای بنزینی و الکتروموتورها در تامین قطعات آنها نیز سابقه طولانی دارد، همواره از موتورهای با کیفیت و پرقدرت برای مونتاژ سمپاش­های فرغونی خود استفاده می­کند.

توجه به پمپ و فشار کاری آن نیز از اهمیت ویژه­ای در انتخاب سمپاش فرغونی برخوردار است.
معمولا برای موتورهای 6 تا 7 اسب، از پمپ­های 45 بار استفاده می­شود. این پمپ­ها مجهز به شیر فشارشکن هستند که از یک اتصال به شیلنگ متصل به لانس و از اتصال دیگر به شیلنگ سم برگشتی وصل می­شوند.
هدف از قرار دادن شیلنگ سم برگشتی، عمل همزنی سم در داخل مخزن است تا از ته نشین شدن آن جلوگیری شود. معمولا با هر پمپ یک یک شیلنگ رفت و یک شیلنگ برگشت به همراه واشرهای متصل به آن وجود دارد. موارد دیگری که در خرید یک سمپاش فرغونی باید مدنظر قرار دارد نوع مخرن، لانس و شیلنگ است.
نوع مخزن باید از جنس پلی اتیلن با کیفیت باشد که در مقابل سم دچار خوردگی نشود و در شرایط آب و هوایی مختلف نیز دچار شکستگی و ترک نشود. در بازار انواع مختلفی از شیلنگ­های سمپاشی وجود دارد که با توجه به فشار کاری شما می­تواند از 3 تا 5 لایه انتخاب شود. نوع لانس نیز از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و معمولا یکی از بخش­های دستگاه سمپاشی است که به دلیل انتخاب بد، مدام تعویض می­شود. به همین دلیل است که در سبزپوشش لانس­های با کیفیت و درجه یک SPI در طول­های 60، 70 و 90 سانتیمتر ارائه می­شود که جنس بدنه آن استیل و  قطعات داخلی آن نیز از جنس برنج است تا در مقابل خوردگی استحکام و مقاومت بالایی داشته باشند و فشار کاری بالایی نیز برای سمپاشی تامین کند.

سمپاش زنبه ­ای

کارشناسان ما در سبز پوشش می­گویند، اگر حمل و نقل سمپاش فرغونی برای شما مشکل است، یا انبار شما از محل زمین یا باغ شما دور است و یا احتمالا فاصله خانه شما با باغ و زمین زیاد است و جابجایی سمپاش فرغونی امکان پذیر نیست و یا حتی شاید امکان سرقت سمپاش فرغونی شما به دلیل دوری محل زندگی شما از باغ یا زمین وجود دارد، بهتر است از سمپاش­های زنبه ­ای ما استفاده کنید.
مهمترین تفاوت این سمپاش­ با سمپاش فرغونی در نوع شاسی است.
نوع شاسی سمپاش­های زنبه ­ای سبزپوشش بگونه­ای طراحی شده است که به راحتی در صندوق عقب خودرو شما قرار می­گیرد و با سهولت می­توانید آن را سر زمین و باغ خود ببرید و در نهایت آن را با خود به انبار برگردانید. احتمالا الان فکر می­کنید مخزن آن کجا قرار می­گیرد؟ نگران نباشید می­توانید از هر نوع مخزنی مانند یک بشکه یا هر مخزن مستعمل (اما سالم) در باغ خود بعنوان مخرن سمپاشی استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در انتخاب نوع سمپاش با کارشناسان سبزپوشش در تماس باشید و از راهنمایی و مشاوره مناسب استفاده کنید.

سمپاش­های پشتی

این سمپاش­ها که در دو نوع لانسی، اتومایزر و میکرونر دسته بندی می­شوند، یکی از پر مصرف ترین دستگاه­های سمپاشی است که طرفدارن زیادی دارد. این سمپاش­ها معمولا از یک مخزن حداکثر تا 20 لیتر، یک موتور 2 زمانه یا 4 زمانه، یک پمپ کوچک و لانس و شیلنگ کوتاه تشکیل شده است که قابلیت حمل مانند یک کوله پشتی را دارد.
در این سمپاش­ها معمولا نوع موتور و لانسی، میکرونری و یا اتومایزر بودن سمپاش بسیار حائز اهمیت است.
موتور 2 زمانه از ترکیب بنزین و روغن برای استارت و موتور 4 زمانه از بنزین (بدون روغن) برای شروع به کار استفاده می­کند. برخی دیگر از این سمپاش­ها (از نوع لانسی ومیکرونر) از موتور شارژی بهره می­برند که دارای یک باتری هستند و بعد از شارژ شدن می­توانند از 5 تا 8 ساعت برای شما سمپاشی کنند.
برخی از این سمپاش­ها از نوع لانسی و برخی از نوع اتومایزر هستند. نوع لانسی همانطور که از نامش پیداست دارای لانس و چند نوع نازل قابل تعویض است که اغلب برای سمپاشی درختان و حتی سمپاشی امکان مختلف مانند سالن­های دامداری و مرغداری و گلخانه­ها استفاده می­شود.
دارا بودن مخزن قابل حمل سبب شده است تا استفاده از این سمپاش­ها در جاهایی که امکان تردد تراکتور و یا سمپاش فرغونی وجود ندارد بسیار کاربردی باشد.
نوع اتومایزر آن به توجه به اینکه دارای یک لوله مخروطی قطور و کوتاه است، برای سمپاشی، گرد پاشی و محلول پاشی محصولات و یا امکان با ارتفاع پایین استفاده می­شود.
در برخی از مدل­های این دستگاه که توسط شرکت سبزپوشش نیز عرضه می­شود، قابلیت تبدیل به شعله افکن نیز دارند که در برخی موارد کشاورزی و یا غیرکشاورزی استفاده می­شود.
نوع میکرونر آن نیز که دارای یک بوم 5 تا 6 متری است که برای سمپاشی مزارع کوچک با نازل­های مخصوص ساخته شده است و می­تواند سم را بدون پاشش اضافی و بصورت بهینه به سطح برگ و ساقه محصولات زمینی برساند.
این سمپاش برای انواع محصولات زراعی و باغی زمینی مانند انواع سبزیجات، صیفی­جات، زعفران و غیره بسیار کارآمد است. در حالت کلی معمولا سمپاش­های موتوری بصورت مونتاژ شده به بازار عرضه می­شود و بهتر است که از برندهای شناخته شده انتخاب شوند.
شرکت سبزپوشش با توجه به اینکه نمایندگی شرکت­های معتبر خارجی و داخلی را از سال­های قبل داشته است، سمپاش­های پشتی موتور با برندهای شناخته شده­ای که سال­هاست امتحان خود را در عمل پس داده­اند به بازار عرضه می­کند که کیفیت، استحکام و طول عمر بالا از مزایای محصولات آن است.

سمپاش­های دستی

ممکن است شما در خانه نیاز داشته باشید تا باغچه کوچک خود و یا یک مکان کوچک را سمپاشی کنید، یا احتمالا صاحب چند درخت در باغ کوچ خود هستید و یا مزرعه کوچکی دارید و نمی­خواهید هزینه زیادی برای سمپاش­های بزرگ بپردازید چون بیشتر از طرفیت کاری شما هستند.
راه حل مشکل شما استفاده از سمپاش­های دستی است که از 2 لیتر تا 20 لیتر را پوشش می­دهند. این سمپاش­ها به راحتی قابل حمل هستند و به دلیل نداشتن موتور برقی یا بنزینی سبک هستند و پمپ آن­ها یا از نوع فشار متناوب و یا فشار ثابت است.
در بازار به این نوع از سمپاش­ها نوع تلمبه­ای نیز گفته می­شود، زیرا فشار آن از طریق دسته­ای که برای آن تعبیه شده است از طریق کاربر اعمال می­شود.
با توجه به اینکه فشار کاری آنها محدود است، بعد از چند دقیقه مجددا باید کاربر پمپ را تحت فشار گذاشته تا عمل سمپاشی قطع نشود.
این نوع سمپاش­ها برای کارهای سبک طراحی و ساخته شده است. جنس مخزن، نوع لانس و نازل­های آن و طرفیت مخزن از مواردی است که باید با توجه به نوع کار شما مورد توجه قرار بگیرد.

برای دریافت مشاوره در انتخاب نوع سمپاش با کارشناسان سبزپوشش در تماس باشید و از راهنمایی و مشاوره مناسب استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *