عمومی

راهنمای انتخاب موتور برق مناسب

موتور برق یا به اصطلاح ژنراتور یک وسیله برای تولید الکتریسیته است. معمولا از بنزین، گازوییل و یا در قدیم از نفت برای تولید برق در دستگاه ژنراتور استفاده می­شود. از موتور برق در کشاورزی برای تامین انرژی موردنیاز برخی از تجهیزات الکتریکی، تامین الکتریسیته خانه باغ­ها، ویلاها و ساختمان­ها در مناطقی که دسترسی به شبکه توزیع برق ندارند و برای سایر مشاغل دیگر که برای راه اندازی دستگاه­های خود به الکتریسیته نیاز دارند، استفاده می­شود.
با اینحال یکی از سوالاتی که همواره مشتریان ما در سبزپوشش می­پرسند، این است که چگونه بدانیم که چه موتور برقی برای ما مناسب است؟ در این مقاله قصد داریم تا به کمک کارشناسان سبزپوشش به شما یاد بدهیم که چگونه با قیمتی بسیار مناسب، بهترین موتور برق را متناسب با نیاز خود تهیه کنید و به بررسی راهنمای انتخاب ژنراتور (موتور برق) مناسب می پردازیم.

توان خروجی در موتور برق

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که اندازه یک ژنراتور بر اساس توان خروجی آن است نه بر اساس ابعاد آن. توان در ژنراتور بر حسب وات (Watt) یا کیلو وات (Kw) بیان می­شود. (هر 1 کیلو وات معادل 1000 وات است).

قبل از خرید ژنراتور باید بدانید که از ژنراتور موردنظرتان چه انتظاراتی دارید؟ و قبل از خرید باید برای سوالات زیر پاسخ داشته باشید:

  • بدانید که چه نوع و چه تعداد وسیله برقی را می­خواهید از طریق ژنراتور روشن کنید.
  • هر وسیله چند ساعت در روز به برق نیاز دارد؟ برای مثال لامپ برای مصارف روشنایی اغلب 6 ساعت روشن است. یا یخچال معمولا بطور مداوم و بصورت شبانه روزی روشن است.
  • محاسبه توان مصرفی و توان شروع به کار تمام تجهیزات و دستگاهایی که نیاز به برق دارند. وسایل برقی در زمان استارت به توان بالاتری نسبت به توان مصرفی خود نیاز دارند. برای مثال یک یخچال فریز که توان مصرفی آن 700 وات است، برای روشن شدن به 2900 وات توان الکتریکی نیاز دارد. در جدول 2 توان مصرفی و توان استارت برخی از مهمترین وسایل برقی آمده است.

برای پاسخ به موارد بالا فرض می­کنیم که یک شخص قصد دارد برای خانه باغ خود ژنراتور تهیه کند. این خانه باغ دارای 4 لامپ روشنایی کم مصرف، یک یخچال معمولی، یک تلوزیون و دو عدد گوشی موبایل است. شخص باید قبل از خرید با استفاده از جدول 1 این مقاله، برای خود جدولی مانند آنچه که در زیر آمده است را تهیه ­کند:

وسیله برقی توان مصرفی در زمان کار کردن توان مصرفی در زمان استارت
4 عدد لامپ کم مصرف 4 ×30= 120 وات 4 ×30= 120 وات
یخچال 700 وات 2900 وات
تلوزیون LED 40 اینچ 100 وات 100 وات
2 عدد گوشی (2 عدد شارژ موبایل) 20 وات 20 وات
جمع کل 940 وات 3140 وات

با مشاهده جدول بالا، متوجه می­شویم که تجهیزات برقی این شخص به 3140 وات توان مصرفی برای استارت یا روشن شدن نیاز دارند. با توجه به اینکه در بازار موتور برق­ها دارای رنج­های توانی استانداردی هستند، موتور برق مناسب این شخص یک ژنراتور 3/3 کیلوواتی یا 5/3 کیلوواتی است. البته باید توجه داشت که بعد از روشن شدن، این وسایل در حدود 940 وات انرژی الکتریسیته مصرف می­کنند ولی با توجه به اینکه توان مصرفی استارت وسایل بالاتر است، موتور برق 3/3 یا 5/3 کیلووات برای این تجهیزات برقی مناسب است.

در جدول 1 توان مصرفی و توان راه اندازی برخی از مهمترین وسایل برقی نشان داده شده است. اگر نوع وسیله شما در جدول زیر نیست، توان مصرفی آن را پشت دستگاه و یا از حاصلضرب ولتاژ در جریان آن بدست آورید. همچنین توان راه اندازی بسیاری از تجهیزات برقی پشت دستگاه و یا در اینترنت موجود است که می­توانید مقادیر آن را بدست آورید.

جدول 1- توان مصرفی و توان راه اندازی برخی از مهمترین دستگاه­های الکتریکی

وسیله برقی توان مصرفی (وات) توان راه اندازی (وات)
ماشین لباسشویی 1200 1200
یخچال 700 2900
آبگرمکن برقی 4500 5000
مایکروویو (800 وات) 1300 1300
تلوزیون 100 تا 200 (بستگی به نوع تلوزیون دارد) 100 تا 200
لب تاپ 250 250
لامپ (100 وات) 100 100
اجاق برقی 2100 2100
قهوه ساز 1100 1100
فر برقی 6500 6500
تستر 200 200

با این مثال متوجه شدید که برای خرید یک ژنراتور مناسب که با نیاز واقعی شما سازگار باشد چه کاری باید انجام بدهید.

بعد از این مرحله و دانستن توان مورد نیاز خود، از میان برندهای موجود در بازار می­توانید با کمک کارشناسان ماهر و باتجربه اقدام به خرید یک موتور برق مناسب کنید.

انواع سوخت در موتور برق

موارد دیگری که باید در زمان خرید به آنها توجه کرد شامل سوخت مصرفی ژنراتور است که معمولا بنزینی و یا گازوییلی هستند و باید متناسب با دسترسی شما به نوع سوخت تهیه شود. معمولا ما در سبزپوشش به خریداران خود توصیه می­کنیم که نوع ژنراتور خود را با توجه به نوع دسترسی و سهولت تامین سوخت بنزین و یا گازوییل انتخاب کنند.

موتور برق ثابت یا قابل حمل؟

ثابت و یا قابل حمل بودن ژنراتور نیز در انتخاب دستگاه مهم است. اگر نوع کاربری شما برای خانه است و نیازی به جابجایی مدام ژنراتور نیست، نوع ثابت آن را تهیه کنید که در زمان کار سر و صدای کمتری دارد. ولی اگر نوع کاربری شما بگونه ای که باید ژنراتور جابجا شود، بهتر است از نوع چرخ دار و در برخی دستگاه­ها نیز نوع چرخ دار و دسته دار آن را تهیه کنید. انواع ژنراتورها با ویژگی­های مختلف را می­توانید در سایت سبزپوشش مشاهده کنید.

انواع برق تولیدی در ژنراتور ها

به طور معمول ژنراتورها دو نوع برق سه فاز و تک فاز را تولید می کنند. نوع تک فاز ۲۲۰ ولتی بوده و همان ولتاژی است که در خانه ها استفاده می شود. نوع تک فاز بیشتر برای مشاغل کوچک و خانه ها کاربرد دارد. نوع سه فاز معمولا بیشتر از ۳۵۰ ولت بوده و بهتر است از مولدهای معمولی برای آن ها استفاده نمود. نوع سه فاز به طور معمول قابل تبدیل به نوع تک فاز می باشد. در این صورت برق خروجی تبدیل به یک سوم برق تولیدی در حالت سه فاز می ‌شود.

ژنراتورهایی که توسط شرکت سبزپوشش ارائه می­شوند، از فناوری اینورتر بهره می ‌برند. فناوری اینورتر انرژی برق را برای لوازم الکترونیکی مثل مایکروویو، رایانه، تلویزیون به شکل موج سینوسی الکتریکی تولید می کند تا برق به شکل ناگهانی و یا با جریان سریع به دستگاه ‌ها نرسد.

ژنراتورهای سنتی و استاندارد با تمام سرعت و بدون در نظر گرفتن مقدار انرژی برای دستگاه کار می کنند. اما مدل هایی که فناوری اینورتر دارند با استفاده از دریچه هوشمند کنترل خودگردان در زمان روشن شدن دستگاه به شکل خودکار تنظیم می شوند. این کار سبب صرفه جویی در مصرف برق می شود. ژنراتورهای مدرن معمولا روان کار کرده و بی صدا بوده و برای محیط زیست مناسب هستند.

در این مقاله سعی کردیم تا با زبانی ساده و به دور از پیچیدگی­های فنی، شما را در انتخاب مناسب­ترین موتور برق راهنمایی کنیم. اگر می­خواهید انواع مدل­های موتور برق را مشاهده کنید و اطلاعات فنی بیشتری در مورد آنها بدانید، به سایر سبزپوشش مراجعه کنید و اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید با کاشناسان ماهر و با تجربه ما تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *